Morski transport kontenerowy jest wykorzystywany w transporcie większych ładunków, które są dostarczane do odbiorcy bez wyładowywania. Charakterystyczny pojemnik zazwyczaj jest zabezpieczony w miejscu nadania poprzez zaplombowanie, chroni nie tylko przed kradzieżą, ale również przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi. Poza tym łatwiej w ten sposób transportować różne towary.
Wykorzystanie kontenerów w transporcie morskim
Transport morski to jeden z głównych elementów procesu jaki określamy pojęciem spedycja. Kontener staje się podstawowym narzędziem wykorzystywanym szczególnie w przewozie większej ilości towarów. Cena transportu kontenerowego jest zależna przede wszystkim od wielkości kontenera (20/40/40HQ), jego rodzaju (zwykły, chłodzony, cysterna), a także od długości trasy, jaką musi on pokonać do odbiorcy.
Zalety transportu kontenerowego
Najczęściej przeładunki kontenerów odbywają się w dużych portach takich jak Gdańsk, Gdynia, Hamburg, Rotterdam, Antwerpia. Dzięki rozbudowanej infrastrukturze są w stanie załadować i rozładować każdy ładunek. Sam transport kontenerowy sprawia, że poza nadaniem i odbiorem nikt nie ma bezpośredniego kontaktu z przewożonym towarem. Ograniczenie ilości przeładunków minimalizuje ryzyko uszkodzeń i znacząco zmniejsza cenę usługi. Standardowo można w kontenerach przewozić ładunki neutralne, ponadnormatywne, chłodzone, płynne, gazowe ze wszystkich krajów, które mają dostęp do morza i oczywiście odpowiednia infrastrukturę portową.
Usługi dodatkowe spedycji kontenerowej
Poza transportem kontenerowym spedycja morska zapewnia również szereg usług uzupełniających. Przede wszystkim jest to przygotowanie ładunku oraz dokumentacji do odprawy celnej. Poza tym spedytor zadba o dowiezienie i odwiezienie kontenera z portu morskiego przy wykorzystaniu transportu drogowego, lotniczego lub kolejowego. Ten rodzaj przewozów jest dodatkowo ubezpieczony, co wynika z niskiej odpowiedzialności przewoźników za szkody. Transport multimodalny poza procedurami celnymi i przewozowymi oferuje również usługi w zakresie magazynowania i składowania towarów oraz profesjonalną obsługę importu i eksportu. Transport morski kontenerowy FCL (Full Container Load) realizowany jest w schemacie door-to-door lub tylko z portu załadunku do portu rozładunku. Na przykład przewóz kontenerów z Chin trwa około 35 dni, a między portami bliżej położonymi relatywnie krócej.
Więcej o frachcie i transporcie morskim.