Przyzwyczailiśmy się do tego, że można odbierać paczki w punktach. Kilka miesięcy pandemii sprawiło, że ten trend stał się jeszcze bardziej zauważalny. Specjaliści szacują, że w marcu i kwietniu o 50% wzrosła ilość odbieranych przesyłek w Żabce, Ruchu i na stacjach PKN Orlen.
Choć Poczta Polska wskazuje, że zmalała ilość tradycyjnej korespondencji, jaką klienci nadawali, co niewątpliwie ma związek z zamknięciem punktów, skróceniem czasu ich pracy, a także z koniecznością zapewnienia dystansu między klientami, co spowodowało, że mniej ich przychodziło na Pocztę, to w segmencie przesyłek nastąpił bardzo duży wzrost. Dostrzegalny jest on w punktach sieci click&collect, a także w ilości dostarczanych paczek przez Pocztex. Na ten trend oczywiście wpływ ma również coraz większa popularność zakupów w sklepach internetowych.
Poczta Polska szacuje, że spadek korespondencji notowany jest na poziomie 10% i w pewien sposób jest stałą tendencją zauważalną od lat. Jest to związane z rozwojem technologii i ze zmianą przyzwyczajeń Polaków oraz samych firm i instytucji, które rezygnują z wysyłania tradycyjnych listów i coraz częściej posługują się tylko pocztą elektroniczną. W czasie pandemii ilość nadawanej korespondencji tradycyjnej jeszcze bardziej się zmniejszyła i analitycy podkreślają, że jest ona aż o 44,3% niższa niż w kwietniu 2019 roku. Łącznie w pierwszych czterech miesiącach Poczta zanotowała spadek o 21% w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Te spadki, także w zakresie przychodów skutecznie jednak równoważy większa ilość przesyłek kurierskich, a także usługi finansowe i logistyczne.
Dynamiczny wzrost ilości przesyłek kurierskich zarówno tych dostarczanych w systemie door-to-door, jak i odbieranych w punktach odbioru szacowany jest na blisko 50% w stosunku do analogiczne okresu sprzed roku. To przede wszystkim trend zauważalny w sklepach Żabka, na stacjach PKN Orlen i w kioskach Ruch. Więcej przesyłek odbieranych jest także w Smartboxach ulokowanych przy placówkach pocztowych i przy popularnych sieciach handlowych – na przykład przy Biedronce. Dzięki tej różnorodności klienci bez problemu mogą wybrać, w jaki wygodny sposób odebrać paczkę.
Sprawdź ofertę Poczty Polskiej