Polacy coraz więcej rzeczy kupują przez Internet. Rynek e-commerce kusi cenami oraz wygodą – wszak wszystkie rzeczy, ulubione marki oraz całą paletę rozmiarów, kolorów czy wykończeń mamy w zasięgu dłoni. Dlatego właśnie prężnie rozwijające się sklepy internetowe stają się realnym zagrożeniem dla handlu stacjonarnego, a zmiany w przepisach dodatkowo spowodowały, że po e-zakupy sięgamy coraz chętniej. Co istotne, ten trend nie dotyczy tylko osób młodych.
Zakupy w sieci niosą w sobie jednak ryzyko, że towar może nam nie odpowiadać, być w niepasującym rozmiarze lub też na przykład kolor może być zupełnie inny niż na monitorze komputera. Z drugiej strony, żeby dokonać zwrotu towaru do sklepu internetowego, wcale nie musimy uzasadniać naszej decyzji. Prawo daje szereg uprawnień w przypadku zawierania umowy na odległość, a najważniejszym z nich jest prawo odstąpienia w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania towaru. Warto pamiętać, że jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o prawie do zwrotu, zostanie ono przedłużone do 12 miesięcy. Jeśli chcemy dopełnić wszystkich formalności, w celu odstąpienia od umowy musimy złożyć sprzedawcy odpowiednie oświadczenie. Warto je wysłać pisemnie listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru. Odstąpienie jest uznawane za niezawarcie umowy i tym samym wszystkie świadczenia zostają zwrócone.
Jak tanio odesłać towar kurierem?
Najprostszym, najtańszym i najpewniejszym sposobem na zwrócenie towaru ze sklepu internetowego do sprzedawcy jest przesyłka kurierska. W terminie 14 dni sprzedający musi przyjąć towar i zwrócić pełną kwotę, o ile towar jest oczywiście nieuszkodzony przez klienta i nieużywany. Warto zwrócić uwagę, że przedsiębiorca nie musi pokrywać kosztów odstąpienia od umowy. Sprzedający zwraca natomiast równowartość ceny towaru oraz koszty doręczenia – mowa tu o najtańszym z oferowanych przez sklep sposobów.
Obowiązujące przepisy precyzują, że nie każdy towar możemy do e-sklepu zwrócić. Wyłączeniu podlegają na przykład przedmioty wykonane na specjalne zamówienie na przykład na miarę bądź według projektu klienta. Poza tym nie można oddać towarów ulegających zepsuciu oraz z krótkim terminem ważności oraz rozpakowanych płyt z muzyką, filmami i grami.
Skoro jednym z priorytetów przy zwrocie przesyłki do sklepu będzie cena oraz pewność, że towar bez uszkodzeń i w terminie dotrze do adresata warto nadać ją kurierem. Nie musi to być ten sam przewoźnik, który przywiózł paczkę. Tanie zwroty kurierem pozwalają zaoszczędzić pieniądze i mieć pewność, że usługa zostanie zrealizowana na najwyższym poziomie i nietrafiony zakup zostanie oddany sprzedawcy.
Zwroty tanim kurierem
Odstąpienia od umowy i zwrotu towaru kurierem dokonujemy na własny koszt i sprzedawca nie może żądać od nas wybrania konkretnego przewoźnika. Tani doręczyciel gwarantuje, że cała procedura przebiegać będzie szybko i rzetelnie bez narażania klienta na dodatkowe straty. Warto pamiętać, że sprzedawca może zażądać korzystania z konkretnej firmy, o ile sam pokryje koszty zwrotu towaru do e-sklepu.
Zwrot kurierem to najlepsze rozwiązanie. Coraz więcej e-sklepów decyduje się również na wprowadzenie bezpłatnego odesłania produktów. Wynika to przede wszystkim z oczekiwań klientów. Warto pamiętać, że większość z nich wybiera darmowy zwrot przesyłki kurierem jako najatrakcyjniejszy. Taka opcja jest częstą praktyką w większych sklepach i rodzajem zachęty, by bez jakiegokolwiek ryzyka robić zakupy, przymierzać i sprawdzać oraz ewentualnie odesłać. To jedna z najlepszych form marketingu i zakłada się, że coraz więcej mniejszych sklepów też będzie wprowadzać takie standardy.
Darmowe zwroty kurierzy realizują według różnych rozwiązań. UPS zaleca stosowanie zwrotnej etykiety elektronicznej, którą sklep może udostępnić kupującemu. A ten wystarczy, że dostarczy zaadresowaną paczkę do jednego z punktów UPS Access Point w Polsce. Inną metodą jest usługa UPS Returns Exchange, która sprawdza się w momencie, gdy przy przyjeździe kuriera z paczką od razu dokonujemy zwrotu innej rzeczy do tego samego e-sklepu. Jest ona pakowana w to samo pudełko i wysyłana do pierwotnego nadawcy. DHL 24 Autoryzowana Przesyłka to popularna usługa darmowego zwrotu. Przy nadaniu przesyłki odbiorca podaje informacje o zwracanym towarze, co znacznie wpływa na szybkość i jakość realizacji zwrotu. Poprzez wypełnienie formularza na stronie i wydrukowanie listu przewozowego nadawca sam ustala czas i miejsce wysłania paczki. Usługa bezpłatnego zwrotu za pośrednictwem Poczty Polskiej może polegać na dostarczeniu przesyłki ze zwrotem oraz załączoną do niej nalepką adresową do najbliższego urzędu pocztowego. Jeśli nie otrzymaliśmy przy zakupie nalepki uprawniającej do darmowego zwrotu, na stronie ezwroty.poczta-polska.pl wystarczy wygenerować formularz dla konkretnego sklepu wydrukować i nadać przesyłkę w placówce. Zakupy na Allegro z InPost gwarantują zwrot wliczony w cenę tej opcji dostawy. Całą procedurę trzeba przeprowadzić za pomocą konta w popularnym serwisie aukcyjnym.