Zakupy w sklepach internetowych oraz na popularnych serwisach aukcyjnych to coraz popularniejsza metoda nabywania nowych lub też używanych rzeczy. Dzięki dedykowanym usługom kurierskim i brokerskim, które zbieramy w dostępnym katalogu, możemy wybrać odpowiedniego przewoźnika oraz pasujące opcje, aby paczki docierały szybko, w stanie nienaruszonym oraz oczywiście w doskonałej cenie. Popularność usług kurierskich jest mocno związana z rozwojem rynku e-commerce, a statystyczny Polak wydaje z roku na rok coraz więcej na zakupy w sieci. Z drugiej strony w dalszym ciągu jedną z najczęściej wybieranych opcji dodatkowych jest pobranie (COD). Zapewnia poczucie bezpieczeństwa odbiorcy, jak i usprawnia wysyłkę.
Jak nadać przesyłkę pobraniową?
Paczkę za pobraniem nadajemy na standardowym formularzu podczas wyceny przesyłki, wybierając jedną ze specjalnych opcji. Polega ona na zapłaceniu za dostawę po otrzymaniu paczki. Przede wszystkim taka usługa daje poczucie bezpieczeństwa odbiorcy, ponieważ pozwala mu mieć pewność, że otrzymał faktycznie zamówiony towar. Poza tym pobranie umożliwia również szybsze wysłanie przesyłki, ponieważ nadawca nie musi czekać na zaksięgowanie wpłaty. Z założenia więc taką paczkę możemy otrzymać wcześniej. Usługa pobraniowa to bardzo wygodna opcja i sprawdza się także wtedy, kiedy nie mamy możliwości wykonania szybkiego przelewu internetowego. Dzięki dedykowanym ofertom brokerów oraz kurierów dostępnych w katalogu mamy dostęp do najlepszych typów paczki za pobraniem, które chronią zarówno interesy odbiorcy, jak i płynność finansową małych i średnich firm.
Jak realizowana jest usługa pobraniowa?
Pieniądze, które kurier otrzymuje od odbiorcy w momencie dostarczania przesyłki, są w jak najkrótszym czasie księgowane oraz przekazywane na konto nadawcy lub brokera. W ten sposób pobranie bardzo szybko wraca na wskazany rachunek, a cała procedura jest ustalana przez wewnętrzne regulacje dostępnych w katalogu brokerów firm. Z zasady, troszcząc się o klientów, brokerzy dbają o bardzo szybkie zwroty pobrań.
Brokerzy zwracają pobranie nadawcy zazwyczaj przelewem na wskazane konto. Wybrani przewoźnicy realizują również tę usługę za pomocą przekazu pocztowego, jednocześnie pobierając dodatkową opłatę naliczoną przez pocztę. Ta druga opcja stosowana jest jednak w wyjątkowych sytuacjach – na przykład wtedy, kiedy numer rachunku jest błędny, a kontakt z nadawcą utrudniony.
O ile odbiorcę przesyłki za pobraniem interesuje pewność, że zamówiony towar dotrze w stanie nienaruszonym, o tyle nadawca chce wiedzieć, ile na zwrot pobrania będzie musiał czekać. Dostępni w katalogu brokerzy mają różne terminy oraz polityki związane z realizacją pobrań i warto u źródła sprawdzić całą procedurę. Maksymalny czas zwrotu pobrań u różnych brokerów może się wahać od 3 do nawet 21 dni, a wybrani przewoźnicy w ofercie mają dodatkowe usługi ekspresowej realizacji pobrań. Oczywiście poza terminami ustalonymi przez brokerów musimy się liczyć z tym, że zarówno banki, jaki i poczta też potrzebują czasu na realizację zlecenia.
Dlaczego wysyłać za pobraniem?
Warto pamiętać, że usługa pobraniowa jest bardzo wygodna i pozwala nam zapłacić za przesyłkę przy jej odbiorze. Z drugiej strony taka opcja nie umożliwia nam sprawdzenia jej zawartości w obecności kuriera przed uiszczeniem należności za nią i jej odebraniem. Kurier nie może wydać paczki, zanim nie otrzyma od odbiorcy określonej kwoty. Pozostaje się więc formalne potwierdzenie podpisem odbioru przesyłki przez adresata. Za paczkę za pobraniem będziemy musieli również dodatkowo zapłacić. Taka opłata jest doliczana do ceny podstawowej. Zazwyczaj firmy kurierskie oraz brokerzy uzależniają tę kwotę od wysokości pobrania i wtedy pobranie jest sumą opłaty stałej oraz wartości procentowej ceny, jaką kurier odbierze od odbiorcy, ale zdarzają się również firmy, które pobierają jedynie stałą opłatę za usługę.
Odbiorca niejako musi mieć na uwadze to, że zamówił przesyłkę za pobraniem i powinien być przygotowany na zapłacenie za paczkę odliczoną sumą pieniędzy. Jeśli nie ma przy sobie gotówki, a kurier nie pobiera opłat kartą, to bardzo często takie zachowanie jest traktowane jako odmowa przyjęcia. Pamiętajmy również o tym, że kurier nie ma obowiązku mieć przy sobie pieniędzy, by na przykład wydać nam resztę.
Brokerzy i firmy kurierskie zalecają ubezpieczenie przesyłki do wysokości pobrania, co może wiązać się z kolejnymi opłatami. Poza tym trzeba pamiętać, że niektórzy przewoźnicy przy wyższych pobraniach zobowiązują odbiorcę do odbioru osobistego w wyznaczonym punkcie. Wiąże się to z zapewnieniem bezpieczeństwa i kurierowi, i przewożonej przesyłce.