Outsourcing to sprawdzony model biznesowy, którego zalety wychwalał już wiele lat temu Henry Ford. Przydaje się, gdy jakiś obszar działalności wykracza poza nasze kompetencje lub możliwości przerobowe. Dotyczy to także logistyki dla sklepów internetowych. Gdy magazyn przestaje wystarczać, a pracowników ciągle brakuje, warto pomyśleć o usłudze order fulfillment.

Jeśli prowadzisz dynamicznie rozwijający się sklep internetowy, na pewno doskonale wiesz, że wysyłka i pakowanie zamówień potrafi przyprawić o ból głowy, szczególnie w czwartym kwartale, gdzie na każdym kroku jest okazja do zrobienia zakupów (Black Friday, Cyber Monday, Mikołajki, święta Bożego Narodzenia).

Gdy zaczyna brakować rąk do pracy, lub przygniatają Cię koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego, warto pomyśleć o innych rozwiązaniach, które odciążą zarówno Twój portfel, jak i magazyn.

 

Czym jest usługa order fulfillment?

Order fulfillment (lub po prostu fulfillment) to model biznesowy, który bazuje na kompleksowym outsourcingu wszystkich procesów logistycznych. W artykule, który jest podlinkowany we wstępie, jest on bardzo dokładnie opisany.

W skrócie, to model logistyczny realizowany przez zewnętrze centrum fulfillmentowe lub tzw. firmę 3PL (third-party logistics), która przejmuje na siebie wszystkie obowiązki związane z przygotowywaniem i wysyłką zamówień w sklepie internetowym. Takie firmy logistyczne:

  • Udzielają dostępu do swoich magazynów (więc Ty, jako właściciel, nie potrzebujesz żadnego dodatkowego magazynu)
  • Odbierają zamówienia od Twoich dostawców
  • Przechowują towar i przygotowują zamówienia do wysyłki
  • Kompleksowo zajmują się wysyłką i obsługą zwrotów

usługa order fulfillment Omnipack magazyn w Nadarzynie

 

Rola logistyki w biznesie eCommerce

Z jednej strony eCommerce to ciężki kawałek chleba (rosnące oczekiwania klientów, ogromna konkurencja), a z drugiej szansa na biznes całkowicie odporny na pandemię COVID-19. Podczas gdy przez ostatnie miesiące sklepy stacjonarne mogły działać tylko w ograniczonym zakresie, te internetowe rozwijały się jak nigdy wcześniej.

Jednak aby taki dynamiczny rozwój był możliwy, należy spełnić szereg warunków. Oprócz dobrego pomysłu na biznes, szerokiej oferty i skutecznego marketingu, potrzebna jest też bezbłędna realizacja zamówień i dobra obsługa klienta. Order fulfillment może wydatnie pomóc w obu tych dziedzinach.

Kiedy sprawnie realizujesz wszystkie zamówienia, klienci są zadowoleni. Chętniej wrócą z kolejnymi zamówieniami i polecą Twój sklep znajomym. Co ciekawe, z badania E-commerce w Polsce 2020[1] wynika, że klienci najchętniej otrzymywaliby swoje zamówienia w czasie poniżej 12 godzin:

fulfillment czas dostawy

[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html

Oczywiście to standard trudny do osiągnięcia dla nawet najnowocześniejszych sklepów internetowych, jednak te wskazania pokazują, że klientom zależy na jak najszybszej dostawie. Współpraca z firmą logistyczną pomaga spełniać te wyśrubowane normy. Na przykład w firmie Omnipack zamówienia złożone do godziny 18:00 są wysyłane do klienta tego samego dnia.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak działa order fulfillment, odsyłamy Cię do podlinkowanego we wstępie artykułu. Teraz skupmy się na kosztach współpracy z taką firmą.

 

Jakie są koszty magazynowania?

Na początek przeanalizuj koszty magazynowania towarów we własnym magazynie. Uwzględnij takie elementy jak wynajem magazynu, media, dystrybucja, dodatkowe narzędzia i utrzymanie pracowników (zarówno pełnoetatowych, jak i sezonowych).

Otrzymasz w ten sposób wskaźnik TCO (total cost of ownership). Idźmy dalej – sam wynajem 100 m2 powierzchni magazynowej będzie kosztować w zależności od lokalizacji 1500-3000 zł miesięcznie. Koszt ten podniosą wszelkie dodatkowe udogodnienia i usługi. Najdroższe magazyny znajdują się w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych (lotnisk, portów).

Następnie mamy kwestię zarządzania pracą takiego magazynu. Gdy zamówień i produktów jest mało, można to robić na piechotę, ale powyżej pewnego progu staje się to bardzo uciążliwe, żeby nie napisać niemożliwe. Dlatego średnie i duże firmy eCommerce korzystają z narzędzi takich jak:

  • WMS (zarządzanie pracą magazynu)
  • CRM (zarządzanie klientami)
  • ERP (zarządzanie zasobami w firmie)

Systemy te, choć bardzo pomocne, wymagają często złożonej implementacji i integracji z aktualnymi rozwiązaniami (np. platformą eCommerce). Kosztują też niemało. W efekcie większość małych i średnich sklepów nie może sobie na nie pozwolić.

Nie zapominaj też o takich „drobnostkach” jak pudełka, papier, folia, czy taśma klejąca. Jednostkowo koszt tych materiałów jest niezauważalny, ale w skali roku robi się poważny. I na koniec mamy firmy kurierskie. Im mniej zamówień wysyłasz, tym mniej atrakcyjną stawkę taka firma Ci zaoferuje. A to z kolei oznacza, że i Ty będziesz musiał zaoferować wyższą stawkę swoim klientom.

Gdy zbierze się wszystkie te elementy w jedną całość, okaże się, że własny magazyn z jednym tylko pracownikiem może kosztować około 10 tysięcy złotych miesięcznie. Pamiętaj też, że to tzw. koszt stały, niezależny od wielkości sprzedaży w danym miesiącu.

Jak na tym tle wygląda fulfillment?

 

Koszty usługi fulfillmentu

Koszty usługi fulfillmentu Omnipack magazynPo pierwsze, tutaj wszystko jest znacznie prostsze. To centrum logistyczne, z którym pracujesz, zajmuje się przechowywaniem, pakowaniem i wysyłką zamówień. Nie musisz mieć swojego magazynu, nie musisz mieć pracowników. Opakowania dostarczy Ci Twoja firma logistyczna. Kurier także rozlicza się z taką firmą, a ponieważ takie centra wysyłają tysiące paczek dziennie, stawki są naprawdę atrakcyjne.

W modelu tym Ty, jako właściciel sklepu, płacisz tylko za wykorzystane usługi i zajmowaną przestrzeń w magazynie. Oznacza to, że koszty związane z logistyką, które do tej pory były głównie stałe, stają się zmienne.

Jeśli wysyłasz ponad 1000 paczek miesięcznie, usługa fulfillmentu najprawdopodobniej okaże się bardziej opłacalna od samodzielnej wysyłki.

Współpraca z firmą logistyczną pozwala na swobodne zarządzanie zajmowaną przestrzenią i zamawianymi usługami. Nie ma pracowników etatowych, nie ma urlopów i zwolnień lekarskich. A nagły wzrost sprzedaży to powód do radości, a nie zamartwiania się logistyką. Profesjonalne centra logistyczne zdają sobie sprawę, że przed świętami ludzie zamawiają więcej produktów i są przygotowane na taki nagły przyrost pracy. W efekcie dla wielu firm taki model logistyczny jest po prostu opłacalny. Teraz pojawia się pytanie: dla jakich firm?

Komu fulfillment się opłaci?

Oczywiście nie ma zamkniętej listy warunków, które należy spełnić. Jednak z doświadczenia firmy Omnipack wynika, że są to sklepy, które:

  • Wysyłają przynajmniej 1000 zamówień w miesiącu
  • Zatrudniają kolejnych pracowników, których jedyną rolą jest praca na magazynie
  • Mocno inwestują w swój marketing i rozwój biznesu

Dlatego powiedzmy to otwarcie – to nie jest usługa dla małych firm. Te uznają ją za niepotrzebną komplikację pracy. Jeśli jednak planujesz w najbliższym czasie mocno rozszerzyć skalę działalności, albo na przykład wyjść z ofertą na rynki zagraniczne, warto pomyśleć o outsourcingu logistyki.

 

ROZLICZENIE USŁUGI FULFILLMENTU

Firmy logistyczne na ogół bazują na transparentnym modelu P4P (pay for performance). W modelu tym rozliczenie miesięczne odbywa się na podstawie:

  • zajmowanej przestrzeni,
  • liczby wysyłanych paczek,
  • zamawianych usług dodatkowych (np. personalizacja opakowań lub wysyłka ekspresowa)

W modelu P4P koszty są elastyczne. Gdy sprzedaż w danym miesiącu jest niższa (np. w trakcie wakacji), koszty logistyki także maleją. Przy zwiększonej ilości pracy (święta, Black Friday) będą one wyższe, podobnie zresztą jak Twój dochód. Ale niezależnie od tego, ile jest pracy w danym miesiącu, każde zamówienie jest realizowane z należytą uwagą i starannością. Nie ma zatem ryzyka, że przed świętami ludzie będą tygodniami czekać na upragniony prezent.

 

MOŻLIWOŚCI ROZWOJU

W tym miejscu warto wspomnieć o jeszcze jednej korzyści płynącej z usługi fulfillmentu. Zyskujesz czas i praktycznie nieograniczone możliwości rozwoju. Wszystko, co ma miejsce offline dzieje się niejako automatycznie. Urlopy, zwolnienia lekarskie, reklamacje, wzrosty sprzedaży, czy wypadki w magazynie w ogóle Cię nie interesują. Zyskujesz w ten sposób dodatkowy czas, który możesz przeznaczyć na marketing i rozwój swojego sklepu internetowego. I w tym tkwi siła outsourcingu logistyki – to model, który nie tylko nie blokuje, ale wręcz zachęca do dalszego rozwoju firmy.

 

Jeśli chciał(a)byś dowiedzieć się więcej o fulfillmencie dla eCommerce, odwiedź Omnipack.io i poproś o szczegóły! Zespół Omnipack chętnie odpowie na wszelkie pytania i zaproponuje rozwiązanie szyte na miarę Twojego sklepu.