Większość przesyłek nadawanych zarówno przez firmy, jak i klientów indywidualnych mieści się w wyznaczonych przez firmy kurierskie wytycznych dotyczących kształtu opakowania, jego wielkości oraz wagi paczki. Zdarzają się jednak przesyłki niestandardowe i większość znanych przewoźników transportuje je bez problemów, ale wymaga to indywidualnej obsługi i zazwyczaj związane jest z dodatkowymi kosztami.
DPD za przesyłkę niestandardową uzna paczkę krajową, która spełnia choć jeden ze szczegółowych kryteriów. Będzie to przesyłka o kształcie cylindrycznym, okrągłym – czyli na przykład tuba lub wałek z materiałem. Poza tym niestandardową paczką będzie każda o nieregularnych kształtach, czyli ta niezapakowana w karton lub odpowiednie opakowanie o konkretnym obrysie. Ważnym elementem jest również możliwość automatycznego sortowania przesyłek – jeśli nasza ma elementy wystające lub jest owinięta w materiał, który uniemożliwia jej przesuwanie się po sorterze, to wymaga ręcznej obsługi. Jako niestandardową przesyłkę musimy nadać opony, które nie są zapakowane zgodnie z wytycznymi DPD Polska oraz paczki o długości powyżej 175 centymetrów. Warto pamiętać, że maksymalny ten wymiar nie może przekroczyć 250 cm. Niestandardowe będą również paczki, które składają się z połączonych mniejszych kartonów połączonych taśmą lub folią stretch. Wszystkie przesyłki, które zostały zapakowane w opakowania firmowe DPD są uznawane za standardowe.
DPD paleta niestandardowa
Podobnie jak w przypadku paczek paleta niestandardowa wymaga od przewoźnika specjalnego traktowania oraz jest trudniejsza w obsłudze niż ta, która mieści się w wytycznych. Za paletę niestandardową DPD Polska uzna tę, która ma mniejszy wymiar podstawy niż paleta euro, czyli 120×80 cm. Poza tym dodatkowej obsługi wymaga przesyłka, która ma nieregularny kształt oraz paleta z dużym AGD takim jak na przykład pralka, lodówka czy zmywarka.